پرواز برگشت من از رم به مقصد تهران بود اما چون هاب" کی ال ام" (1)آمستردامه باید اول به آمستردام میرفتم و بعدش از اونجا به تهران میومدم  پرواز من از رم به آمستردام , پرواز 1598 و ساعتش 10:30 بود اما من از حدودای 8 تو فرودگاه بودم . از ایستگاه قطار رم تا" فرودگاه لئوناردو داوینچی -  فیومچینو"(2) رم یه قطار بدون توقف میره که قیمت بلیطی که از دستگاه خریدم 14 یورو بود اما اگه بخوای از باجه بگیرین براتون 15 یورو حساب میکنه دلیلشم نمیدونم ! جالبتر اینکه بلیط درجه یک بهت میفروشن اما کل قطار کوپه درجه یک نداره به عبارت دیگه شعار رسمی دولت ایتالیا "خوش استقبال باش و بد بدرقه"هسش . قطار هر نیم ساعت یکبار حرکت میکنه من با قطار 7:22 رفتم که درست نیم ساعت بعدش به فرودگاه رسید. "فیو مچینو"فرودگاه اصلی شهر رم و بزرگترین فرودگاه ایتالیاست  فقط تو سال گذشته 36.3 میلیون مسافر توش جابجا شدن . به عادت همیشگی رفتم گیت خروج رو پیدا کردم و منتظر نشستم تا نوبت پروازم بشه بدون اینکه بدونم مراحل پرواز با اون چیزی که قبلن دیدم فرق میکنه . ختم کلام اینکه دیدم هر کسی میاد برا سوار شدن به هواپیما ,چمدانای کوچیک همراشه و خبری از محل تحویل گرفتن چمدون نیست از مسئول گیت پرسیدم که کجا چمدونا رو تحویل میگیرن ؟ فهمیدم که چمدونا رو باید طبقه اول تحویل میدادم  به اونجا که مراجعه کردم تازه فهمیدم من قبل از همه این مراحل باید بلیط موخودم با دستگاه" چک" (3)میکردم بعدش به این قسمت مراجعه می کردم دوباره برگشتم اول خط و بلیط مو چک کردم و "مجوز عبور" (4) گرفتم و بارمو برای تهران تحویل دادم و رفتم گیت . خلاصه پرواز آمستردام با نیم ساعت تاخیر حرکت کردو ساعت1:30 رسیدم" فرودگاه اسکیپ هول آمستردام" . پلیس آلمیره به ناصر یه پاکت داده بود که باید موقع خروج اونو به پلیس فرودگاه نشون میدادم . به ایستگاه" پلیس مهاجرت "(6) مراجعه کردم اما وقتی متن نامه رو خوندن گفتن به ما ربطی نداره و از نظر ما تو موردی نداری و میتونی به کشورت برگردی و این نامه برای اینه که اگه پلیس جایی جلوت رو گرفت نشونش بدی و از شر بازپرسی های پلیس در امان باشی . اما پلیس گیت خروجی که پاسپورت منو مهر زد نامه رو ازم گرفت و وارد سیستم کرد و بعدش بهم پسش داد . روازمن از آمستردام به نهران پرواز شماره 0433 بود و ساعت حرکتشم 15:30 که اینم با حدود نیم ساعت تاخیر برگزار شد و من ساهت 22:30 رسیدم تهران . فضای "فرودگاه امام خمینی" در تضاد کامل با فرودگاه های اروپایی بود. هر چه اونجا موسیقی و بوی خوش و فضای شاد و رنگهای زنده حاکم بود اینجا دیوار های سفید چرکمرده و لامپهای مهتابی حکومت می کرد آدما عبوس نبودن اما فقدان نشاط به وضوح در چهره ها دیده میشد . بقیه داستان مثه هر مسافرت داخل ایران  بود فرودگاه مرکز کشور راه دسترسیش به پایتخت تنها اتوبوس های فرودگاه مهرآباد و تاکسی های جورواجور هست نه خبری از متروست نه قطار و شما برای طی کردن به مسیر 30-40 کیلومتری باید 30 هزار تومان به تاکسی ها پرداخت کنید تاکسی هایی که قیمت امتیازشون 35 میلیون تومنه و باید با این کرایه های بالا پولی رو که پرداخت کردن از جیب من و شما در بیارن . نکته جالب اینکه من از تهران به رشت رو با سواری های خطی اومدم و یکی از همسفرای تو هواپیما اینجا هم باهام همسفر بود. واقعن چه دنیای کوچیکیه .

حدودای 5 صبح رسیدم رشت و دوباره زندگی به روال عادی و کسل کننده اش برگشت.

 

 

1 – KLM

2 -  Aeroporto Leonardo da Vinci di Fiumicino(Leonardo da Vinci-Fiumicino Airport)

3 – Chek-in

4 – Border Pass

5 - Amsterdam Airport Schiphol (Luchthaven Schiphol)

 6 – immigration police

 

 

+ نوشته شده توسط فرزین در پنجشنبه هفتم مهر 1390 و ساعت 19:59 |

"کاخ کورسینی"(1) مال اواخر دوران باروکه و در فاصله سالهای 1730 تا 1740 بر ای "خاندان کورسینی"  (2)در ساحل سمت راست رود تیبر و منطقه "تراستوره " (3)ساخته شده .طبقه اولشم به "گالری ملی هنرهای قدیمی " (4) اختصاص دادن و هر چی نقاشی مال قرن 17 و 18 داشتن چپوندن اون تو. نقاشی هاشون از اون نقاشی های باسمه ایه که همه مقدسین عین عقب مونده ها دارن یه جایی بیرون از قاب رو نگاه میکنن و بقیه هم عین قاب دسمال کف کردن و با انگشت اشاره دارن حضرتشون رو به تماشاچی هایی که ما باشیم نشون میدن . هیچ خبری از نبوغ و نوآوری رنسانس توشون دیده نمیشه  و منی که با دیدن دوباره کارای" برنینی" یه کمکی نظرم نسبت به باروک عوض شده بود دوباره به همون نفرت همیشگیم از مقدس مآبی و جلوه فروشی متظاهرانه این سبک برگشتم . یه مقایسه ساده بین این کاخ با "ویلا فارنزه" که درست روبروش ساخته شده نشون میده که چطور اون ویلای ساده و کوچک با برتری خیره کننده ای این کاخ بزرگ رو از جلوه میندازه .

برای اینکه مزه خنک و لوس این این بازدید رو از ذهنم پاک کنم بهترین کار بازدید از یه موزه جوندار و حسابی بود دم دست ترینشم "موزه کاپیتولین" (5)بود که فقط 20 دقیقه تا اینجا فاصله داشت . موزه کاپیتولین رو" تپه کاپیتولین"(6) و دو طرف" میدان کامپیدوگلیو" (7)ساخته شده . دو تا ساختمون مجزا که توسط یه راه زیرزمینی بهم وصل شدن  . تاریخ پیدایش موزه به سال 1471 و دوران" پاپ سیکستوس چهارم " (8)برمیگرده . ورودی موزه از ساختمون سمت راسته که قسمت اصلی موزه رو هم همین قسمت تشکیل میده تو حیاط اسن ساختمون قطعاتی از مجسمه های رمی قرار داده شده که تکه های شکسته مجسمه کنستانتین  بخصوص سر و پاش خیلی جلب توجه میکنن .تو راه پله همکف به طبقه اولم 4 دیوار نگاره از" مارکوس اورلیوس" قرار داره که اونو در حالتهای مختلفی مثه قربانی کردن و غیره نشون میده این دیوار نگاره ها به واقع از بدیع ترین دیوارنگاره های بدست اومده از رم باستان هستن که قیصر رو در حالتهای نامتعارفی به تصویر کشیدن و عکساشو تو پیکاسا گذاشتم طبقه اول به نمایشگاه مجسمه های رم باستان گردآوری شده از نقاط مختلف اختصاص داده شده که حق عکسبرداری ازشون رو نداریم امامجاز به عکسبرداری از کلکسیون خود موزه که بسیار هم غنی تر از نمایشگاه هستن , هستیم . در میان آثار طبقه اول که منحصرن به مجسمه های رم باستان اختصاص داده شده دو اثر از برنینی قرار داره یکی مجسمه نشسته و باشکوه" پاپ اوربان هشتم  " (9)که خیلی تشریفاتی و باروکه و دیگری سردیسی از" مدوزا"  (10)که فرسنگها با آثار به نمایش در اومده در" گالری بورگزه "فاصله دارن . اما شاهکار این قسمت مجسمه سوار بر اسب باشکوه امپراطور مارکوس اورلیوس هست که  از جنس برنزه وکپی اش رو تو وسط میدون" کامپیدوگلیو" قرار دادن

طبقه دوم به نقاشی های قرون 14 تا 16 و عصر رنسانس اختصاص دارن که قابل مقایسه با" اوفیتزی" و رنسانس به نمایش در اومده در فلورانس  نیست و من همچنان در حسرت یافتن مکانی برای دیدن یک کلکسیون نقاشی برجسته عصر رنسانس در رم هستم . ساختمان سمت دیگر میدان که از طریق یک راه زیرزمینی به ساختمان اصلی وصله از نظر ظاهر مشابه سمت مقابلشه  اما فقط یک طبقه اش جز موزه است گالری همکف و حیاط این ساختمان تمامن به نمایش مجسمه های رمی اختصاص داره و در طبقه بالا هم اوضاع به همین منواله . یه سالن به نمایش سردیس های امپراطوران رمی اختصاص پیدا کرده  و بقیه سردیس ها و تندیسها در کل سالنها پخش شدن زیباترین مجسمه ای که در این ساختمون دیدم مجسمه سربازیه که بر روی زمین لمیده و رانش مجروح شده و در حال جان دادنه هنرمند چنان مرگ سرباز رو نشون میده  که هنوزم میشه این اثر رو به عنوان یک اثر ضد جنگ به نمایش گذاشت . در مقابل این مجسمه یک ترکیب دو تایی از دو نوجوان در حال بوسیدن هم قرار داره که یکی از سرخوشترین مجسمه هایی که من از رم باستان دیدم . لبهای دونوجوان درست در لحظاتی پیش از بوسیدن بر روی سنگ جاودانه شدن و یکی از عاشقانه های تاریخ هنر رو ساختن .

اگه یادتون باشه دیروز نتونستم" کاتدرال سن جیووانی لاتران "(11) رو ببینم واسه همین راه برگشتمو دورتر کردم تا سری به اونجا بزنم

"بازیلیکای سن جیووانی لاتران "کاتدرال شهر رم و محل سکونت سر اسقفه این شهره. این بازیلیکا قدیمیترین و در رتیه یندی,  مقام نخست  رو در بین چهار بازیلیکای شهر رم داره . تاریخ احداثش به قرن چهارم برمیگرده اما در قرن 18 یک بازسازی اساسی درش صورت گرفت و در سال 1735 یک نمای باروک متاخر براش ساخته شد. کل معماری داخلی بنا هم به شکل باروک دراومده . و کلی مجسمه بزرگ باروک تو "طاقچه هاش " (12)گذاشته شد  و چندین محراب هم براش ساخته شده . در کل کلیسای بزرگیه از اونا که من چندان باهاشون حال نمی کنم بزرگ و باشکوه و فاخر و به همون اندازه دور از خدا و قدسیت .

مثه اینکه مرغ آمین در راه بود. وسط گله و شکایت از حسرت پیدا کردن کلکسیون درست و حسابی نقاشی عصر رنسانس توی رم , یهو یه نوشته ای تو ویکیپدیا پیدا کردم که میگفت سه تا موزه ملی در رم وجود داره که نقاشی های بعد از هزاره اول توش جمع آوری شدن که به ترتیب عبارت بودن از" گالری بورگزه" , "کاخ کورسینی" و "کاخ باربرینی(13) . ساعت رو نگاه کردم دیدم ساعت پنجه. موزه ها ساعت 6:30 یا حداکثر 7 تعطیل میشن  فرصت خیلی کمی داشتم و باید عجله می کردم سریع راه افتادم و با مترو رفتم "میدان باربرینی"  و با یه کم پرس و جو کاخ باربرینی رو پیدا کردم.

"کاخ باربرینی" در اصل توسط خانواده "اسفورتزا "در سال 1549 به شکل یک عمارت کوچک بنام" ویلا اسفورتزا" ساخته شد .اما در سال 1625 این عمارت توسط "مافئو باربرینی" که بعدن "پاپ اوربان هشتم" شد, خریداری شد . و در فاصله سالهای 1627 تا 1633 توسط چندین معمار که معروفترینشون" برنینی " بود کاخ فعلی ساخته شد.

بجز پلکان معروفش , سقف اتاقها با فرسکهای زیبایی از اساطیر یونان باستان تزئین شده اما یکی از اتاقهای کاخ که با نقاشی کردن ستونهایی مشابه ستونهای واقعی موجود در اتاق و امتداد اونها  با بهره گیری از علم پرسپکتیو سغی در بزرگتر نشون دادن اتاق داره بیننده رو به یاد ویلا قارنزه میندازه که تقریبن در همون دوره ساخته شده و نشون میده که نقاشان اون دوران چه وجد و علاقه ای از یافته های تازه شون داشتن . کاخ شامل سه طبقه و یک زیر زمینه که تمامی این محوطه در اختیار گالری ملی هنرهای قدیمی " قرار گرفته که بیشترفشای اون با تابلوهای نقاشی پر شده و معدودی مجسمه در این میان دیده میشه . در طبقه اول نقاشی های قرون 14 و15 دیده میشن که آثار جالبی از اوایل رنسانس در این میان وجود داره اما گل سرسبد آثار این موزه در طبقه دوم قرار داده شده  زیباترین این آثار به نظر من تابلوهای" سرس" (16)اثر"بالدازاره پروتزی" , " پارکا" (17)اثر" مارکو بیگیو "(18)و" یتسایه در حمام "(19) اثر" جاکوپو زوتچی"(20) هستش یه نقاشی معروف از رافائل به نام "لا فورنارینا "(21)هم هست که با وجود معروفیتش زیاد بهم نچسبید . نکته جالب برام اینه که در عصر رنسانس چقدر میزان برهنه نمایی چه زن و چه مرد در نقاشی ها زیاد بوده وخود واتیکان در آثار رسمیش این برهنه نمایی رو به رسمیت میشناخته اما  با رسیدن دوران باروک  بطور عجیبی در این زمینه عقبگرد میشه و اگر چه نقاشی های غیر مذهبی به میزان کمتری تاثیر میپذیرن اما نقاشی های مذهبی روز بروز خشکتر و واپسگراتر میشن .واتیکان دستور میده تا آثار گذشتگان روتوش بشن و بر روی آلت های تناسلی زن و مرد پوشش گذاشته بشه تا اونجا که تنبان پای نقاشی ها می کردن و برگ مو بر آلت مجسمه های مردانه نصب می کردن . طبقه سوم اختصاص به کارای قرون 17 و 18 داشت که چندان مورد علاقه من نبودن.

 در هر حال این موزه ای بود که ارزش دیدن داشت و خوشحالم که از آخرین لحظات خودم در رم برای دیدن این موزه زیبا استفاده کردم .

هر چند که قرار بود امشب رو به ددر دودور اختصاص بدم و برم یه کم دور و ور چشمه تروی قدم بزنم اما مثه اینکه اینجور کارا به ما نیومده برامن همون بهتره که برگردم هتل و بشینم پای نت و این سفر نامه رو بنویسم . فردا بر میگردم آمستردام و تور ایتالیای من تموم میشه .

 لینک عکس ها  در Picasa :

https://picasaweb.google.com/109517441586683354514/Rome20110927

 

1 - Palazzo Corsini

2 - Corsini family

3 – Trastevere

4 - Galleria Nazionale d'Arte Antica

5 - Musei Capitolini

6 - Collis Capitōlīnus

7 – Piazza Campidoglio

8 - Pope Sixtus IV (July 21, 1414 – August 12, 1484), born Francesco Della Rovere

9 - Pope Urban VIII (baptised 5 April 1568 – 29 July 1644), born Maffeo Barberini,

10 - Medusa

11 - : Arcibasilica Papale di San Giovanni in Laterano

12 – Niche

13 - Palazzo Barberini

14 - Sforza

15 -  Villa Sforza

16 – Ceres

17 – Parcae

18 - Marco Bigio

19 – Bathsheba at Her Bath

20 - Jacopo Zucchi (c. 1541- c. 1590)

21 - La fornarina

 

 

 

+ نوشته شده توسط فرزین در سه شنبه پنجم مهر 1390 و ساعت 22:43 |

امروز مثه همه دوشنبه ها ی این مسافرت , روز کم کاری و استراحت نسبی بود . تقریبن همه موزه ها دوشنبه ها تعطیلن در نتیجه فقط میشه از کلیسا ها و برخی از مناطق دیدنی بازدید کرد منم دیدم فرصت خوبیه که برم و "بازیلیکای سن جیووانی لاتران"(1)  که کاتدرال شهر رم و محل سکونت سر اسقف رمه ببینم . از شانس خوش همیشگی کلیسا تا ساعت 2 تعطیل بود منم که دیدم همه حساب کتابام بهم خورده رفتم دیدن" پیرامید"(2) که همونطور که از اسمش معلومه یه هرم نه چندان بزرگ از جنس مرمر سفیده که" کایوس سستیوس"(3) به تقلید از مصری ها برای مقبره خودش درست کرده  این هرم مرمرین که در فاصله سالهای 18-12 قبل از میلاد ساخته شده  کاملن بسته است و توریستها حق دیدن داخلش رو ندارن و فقط در مناسبتهای خاصی باز میشه .در مجاورت هرم هم "دروازه سان پائولو" (4) یا "دروازه اوستینسیس" (5) قرار داره که یکی از دروازه های جنوبی" دیوار اورلیان" هست که در قرن سوم به دور شهر رم کشیده شده و یکی از ایستگاه های مترو رم هم  در همین" میدان اوستینسیس" قرار داره .

"ویلا فارنزه " (6) که در سمت راست رود تیبر قرار داره بیشتر به خاطرفرسک های رافائل و  باغ زیباش معروفه . ساعات ورود به موزه بسیار محدوده و تنها از 9 تا 13 اجازه بازدید داده میشه و با وجود کوچک بودن خود ویلا که تنها شامل 5 اتاقه . نقاشی های زیباش باعث میشه تا خستگی پیاده روی طولانی از یاد آدم بره . ویلا در اصل برای" آگوستینو چیگی"(7) بانکدار معروف سینایی(  که خزانه دار" پاپ ژولیوس دوم" بود ) و در فاصله سالهای 1510-1506 ساخته شده  ویلا نمونه بارزی از یک ویلای عصر رنسانسه و توسط  "بالدازاره پروتزی" (8)که همشهری چیگی بود طراحی و به شکل یک بنای 4 گوش دوطبقه ساخته شد . فرسک های اتاق به هنرمندان معروف دوره رنسانس سفارش داده شد که مهمترین فرسکهای نقاشی شده کار" رافائل" ," ایل سودوما " (9)و خود" پروتزی " هستن طبقه همکف سه اتاق به نام های" لژ گالاته" , "لژ کوپید و پسیکه " ویک اتاق ساده داره (که تنها حاشیه های سقفش توسط" پروتزی" نقاشی شده) که نامگذاریشون به خاطر نقاشی هاشونه  در لژاول رافائل گالاته رو بر روی یک صدف بزرگ نقاشی کرده که بسیار شبیه نقاشی معروف" بوتیچللی"," تولد ونوس" هست اما راستشو بخواین من نقاشی بوتیچللی رو بسیار سرتر از این فرسک رافائل میدونم . فرسکهای سقف لژدوم هم کار "رافائله" که انجمن خدایان رم باستان رو به تصویر کشیده  . طبقه بالا هم دو اتاق داره یکی هال بزرگیه که به خاطر نمایش پرسپکتیو مناظر دوردست که توسط پروتزی نقاشی شده و هنرمند دانش نقاشیشو به رخ ما کشیده به نام "هال پرسپکتیو" نامیده شده  دیگری اتاقیه که به نمایش  صحنه های زندگی اسکندر مقدونی اختصاص داده شده و 4 فرسکی که" سودوما" روی دیوارهای این اتاق کشیده , خیلی دیدنی و جذابه .

ویلا در سال 1577 به خانواده" فارنزه "تعلق پیدا کرد و از اون موقع این اسم روش باقی موند . فارنزه ها  کاخی(10) هم در سمت دیگر رود تیبر داشتن که توسط یک پل اختصاصی  پیاده روکه امروزه" پونته سیستو" (11) نامیده میشه به اینور رود و ویلاشون وصل میشده  که کاخ و پل هنوز باقی هستن و من برای برگشتن به ساحل روبرو ازروی همین پل رد شدم .

در مسیر برگشت سری به" پانتئون" زدم و تا "میدان باربرینی" رو پیاده اومدم

عصر هوا برای مدت کوتاهی برگشت و باران شدیدی براه افتاد اما بعدش دوباره خورشید کم رمقی بیرون اومد منم دیدم هوا خوبه منم که ناسلامتی اهل شهر بارونم, راه افتادم سمت" پلکان اسپانیایی" و اون دورو ورا قدم زدم تا" میدان دل پوپولو"  .بعدشم از رو نقشه یه جایی رو دیدم که اسمش" مقبره آگوستوس" (12) بود. راهمو کج کردم طرفش اما ظاهرن هنوز کارای اکتشافی این منطقه تموم نشده و ورود بهش ممنوعه در نتیجه دست از پا درازتر برگشتم سمت "چشمه تریتون "و هتل .

 لینک عکس ها در Picasa :

https://picasaweb.google.com/109517441586683354514/Rome20110926

1 - Arcibasilica Papale di San Giovanni in Laterano

2 - Pyramid of Cestius

3 - Caius Cestius

4 - Porta San Paolo

5 - Porta Ostiensis

6 - Villa Farnesina

7 - Agostino Andrea Chigi (29 November 1466 – April 11, 1520)

8 - Baldassare Tommaso Peruzzi (7 March 1481 – 6 January 1536)

9 - Il Sodoma (1477 – February 14, 1549) Giovanni Antonio Bazzi

10 - Palazzo Farnese

11 - Ponte Sisto

12 - Mausoleo di Augusto

 

 

+ نوشته شده توسط فرزین در دوشنبه چهارم مهر 1390 و ساعت 22:50 |

کلیسای "سانتا ماریا دلی آنیلی " (1),در میدان" رپوبلیکا"(2) وبرروی بقایای قسمتی از "حمام دیوکلتین" (3)ساختن. طراج اصلیش میکل  آنژبوده و آخرین پروژه بزرگی هست که این نابغه بزرگ روش کار کرده  اما تو دهه 50 قرن بیستم  بازسازی اساسی توش صورت گرفته . این کلیسا که فرسکهای بزرگ و زیبایی داره نمای داخلیش بیشتر شبیه کلیساهای باروک قرن 17 هستش تا یه کلیسای دوره رنسانس با این وصف سقف بلند  و فضای روشنش بسیار گیرا و دلچسبه .

.برای رسیدن از میدان رپوبلیکا تا کلیسای بزرگ "سانتا ماریا ماجوره" (4) به یه زاهپیمایی کوتاه 10 دقیقه ای نیاز هست . در شهر رم 25 کلیسا به نام حضرت مریم هست اما این کلیسا بزرگترین اوناست  و یکی از 4 بازیلیکای بزرگ شهر رم به حساب میاد و مطابق "قرارداد لاتران " مانند یک سفارت در شهر رم به حساب میاد و تحت نظارت پلیس واتیکان قرار داره . کلیسا به خاطر نقاشی ها و موزایک های قرن پنجم و مجسمه هاش به واقع یکی از زیباترین کلیساهای شهر رمه .این کلیسا ابتدا درقرن پنجم و هنگام زمامداری" پاپ سیکستوس سوم"  (5)ساخته شده در قرون بعدی تغییراتی در بنا صورت گرفته که بزرگترین تغیراضافه شدن یک "برج ناقوس" (6) گوتیک در قرن 14 به کلیساست در سال 1743 هم پاپ بندیکت چهاردهم دستور بازسازی" نمای ساختمان" (7) رو داد و به این شکل بود که در مقابل ما یک کلیسای باروک قرن 18 ظاهر شده در مقابل در ورودی یک" ستون بلند مصری " (8) قرار داره و در پشت کلیسا هم یک ستون کوچکترش قرار داده شده.

روز دومی که به رم اومدم از" پانتئون" دیدن کردم اما چون دوربینم شارژش تموم شده بود نتونستم فیلم و عکس تهیه کنم اما گزارشش رو اینجا نوشتم امروز از فرصت استفاده کردم و نیم ساعته خودمو به پانتئون رسوندم اما به علت برپایی مراسم" مس"(9) تا ساعت 12 پانتئون تعطیل بود. منم از فرصت استفاده کردم و این 1 ساعت رو به بازدید از" چشمه تروی"  (10) اختصاص دادم که در همون نزدیکی ها بود

چشمه تروی بزرگترین  و معروفترین آبنمای باروک رم و یکی از معروفترین آبنما های جهانه . 26 متر  طول و 20 متر عرضشه و تمامن از مرمر سفید ساخته شده .در سال 1629" پاپ اوربان هشتم" (11) از برنینی درخواست کرد تا طرح های اولیه این چشمه رو آماده کنه اما با مرگ پاپ این طرح راکد موندتا اینکه در نیمه اول قرن 18" پاپ کلمنت دوازدهم"(12) دستور به پیگیری کار داد. کار در سال 1732 آغاز و در 1762  وقتی که مهمترین مجسمه این مجموعه یعنی مجسمه "اقیانوس " (13)اثر "پیترو براچی"(14) در جای خودش قرار گرفت به پایان رسید . "چشمه تروی" یکی از پرطرفدارترین مکانهای شهر رمه . بنا به یک باور قدیمی اگر کسی سکه ای از روی شونه اش بهپشت سر و داخل آبنما پرتاب کنه دوباره به اونجا برمیگرده واسه همینم ملت مدام در حال عکس گرفتن و پرتاب سکه بداخل آبنما هستن روز و شب هم نداره و همیشه این بساط و شلوغی برقراره

برای فرار از آفتاب و گرمای صلاه ظهر برگشتم هتل و ساعت 4 رفتم طرف" ویلا بورگزه " تا هم این پارک زیبا رو ببینم و هم اینکه یه بار دیگه سری به" گالری بورگزه" بزنم تا ساعت 6 تو گالری بودم و خیلی چیزا رو که دیروز متوجه نشده بودم تو این بازدید مجدد به چشم اومد . یکیش اینکه این جناب "کاراواجو" چقدر خودشیفته تشزیف داشتند و تو بیشتر نقاشی هایی که ازش دیدم شخص شخیص خودشون رو به عنوان شخصیت اصلی تابلو میکشیدند اینقدرم خوش چیز بودن که همیشه رو به باد میشستن مثلن تو تابلویی که قراره "دیونیزوس" (15) خدای شراب و شرابخواری نقاشی بشه , حضرت اشرف تمثال بی مثال خودشونو نصویر می کردن یا مثلن اگه قراره داوود عنوان تابلو باشه و همه توقع یه داوود جیگر و مامانی مثه داوود" وروکیو" یا رشید و برومند مثه داوود" میکل آنژ" رو دارن ایشون به ریش من و شما میخندن و بازم خودشونو با سر بریده "گولیات"  به تصویر میکشن.  اصولن تپه سالمی تو کاراشون باقی نذاشتن اگه مرحوم هیچکاک تو یه صحنه از فیلمشون رخ مینمودن ایشون دیگه زده بودن به سیم آخر و کلن تو کار کشف حجاب از تمثال مبارکشون بودن .

برگشتن از داخل پارک اومدم .ملت شریف رم همگی سرخوش و دست جمعی مشغول تفریحات سالم بودن نه خبری از بدمستی بود و نه خبری از پرده دری . کلن مردم آرامی هستن تازه اینا ایتالیایی ها هستن که به نسبت بقیه اروپایی ها شرتر و پر سروصدا ترن

آخر پارک میخوره به "میدان دل پوپولو" (16) در مرکز این میدان یک" ستون بلند" مصری متعلق به "رامسس دوم "(17)قرار داره و آبنمایی هم پای این ستون ساخته شده . در یک طرف اون دروازه" پورتا دل پوپولو" (18)قرار داره و در سمت مقابلش دو کلیسای دوقلو و مشابه هم قرار دارن یکی کلیسای " سانتا ماریا دی مونته سانتو" (19) و دیگری کلیسای" سانتا ماریا دی میراکولی"(20) یه . در دو سمت دیگر میدان هم آبنماهای زیبایی به شکل نئو کلاسیک ساخته شده . کل کار طراحی این میدان به شکل نئو کلاسیک جدیدش در اوایل قر ن نوزده (1822-1811)  و توسط " جوزپه والادیر"(21) صورت گرفته .

با 5 دقیقه پیاده روی از" میدان دل پوپولو" به "میدان اسپانیا " (22)و "پلکان اسپانیایی "(23) معروفش میرسیم این میدان یکی از محبوبترین مکانهای توریستی رمه .  ملت دسته دسته رو پله ها نشستن یا مشغول حرف زدن و روبوسی  هسن یا مشغول عکاسی و فیلمبرداری. تو این میدونم یه "ستون" دیگه  نصب شده مثه اینکه ملت رم غیر از" ستون" هوا کردن کار دیگه ای تو شهر خودشون نداشتن همه ستونهای مصر بدبختو با کلی مشقت آوردن اینجا و دوباره بلندشون کردن . پلکان اسپانیا رو" بوربون " (24)های فرانسه  پس از بدست آوردن تاج و تخت اسپانیا درفاصله سال های1725-1723 برای شهر رم ساختن  در بالای این پله ها سفارت بوربونهای اسپانیا قرار داشته و به همین دلیل این اسم بر روی این بنا گذاشته شده پله ها به سبک باروک ساخته شدن و بسیار زیبا و قشنگن تعداد پله ها 138 تاست و در مقابل اونها و در داخل میدان اسپانیا یک آبنما به شکل قایق ساخته شده که به" چشمه قایق کهنه"(25) معروفه سازنده این آبنما "پیترو برنینی" (26)پدر"جیان لورنزو برنینی "معروفه که این چشمه رو در سال های 29- 1627و به سبک باروک اولیه ساخته . غروب این مکان بسیار زیبا و دوست داشتنیه و چون نزدیک" چشمه تروی " و "میدان دل پوپولو" هست به همه کسایی که به رم میرن پیشنهاد میکنم که حداقل یک شب سری به این مجموعه زیبا و منحصر بفرد یزنن . یکی از ایستگاه های خط" آ" مترو رم هم در همین میدان مستقر شده و بدون دردسر میشه بهش زسید .

لینک عکس ها در Picasa :

https://picasaweb.google.com/109517441586683354514/Rome20110925?locked=true

1 – Santa Maria degli Angeli dei Martiri

2 -  Piazza della Repubblica

3 - Baths of Diocletian (Thermae Diocletian)

4 -Basilica Papale di Santa Maria Maggiore

5 - Pope Saint Sixtus III

6 – Campanile

7 – Façade

8 -Obelisk

9 – Mess

10 - Fontana di Trevi

11 - Pope Urban VIII (baptised 5 April 1568 – 29 July 1644), born Maffeo Barberini

12 - Pope Clement XII (7 April 1652 – 6 February 1740), born Lorenzo Corsini

13 – Oceanus

14 - Pietro Bracci (1700–1773)

15 – Dionysus

16 - Piazza del Popolo

17 - Ramesses II (c. 1303 BC – July or August 1213 BC )

18 -Porta del Popolo

19 - Santa Maria di Montesanto

20 - Santa Maria dei Miracoli

21 - Giuseppe Valadier (April 14, 1762– February 1, 1839)

22 - Piazza di Spagna

23 - Scalinata della Trinità dei Monti(Spanish Steps )

24 – Bourbon

25 - Fontana della Barcaccia (English: "Fountain of the Old Boat")

26 - Pietro Bernini (Sesto Fiorentino, 6 May 1562 – Rome, 29 August 1629)  

 

+ نوشته شده توسط فرزین در یکشنبه سوم مهر 1390 و ساعت 23:4 |

کلیسای" سن پیتر در زنجیر" (1) مکانیه که یکی از یزرگترین دست آوردهای عمر میکل انژ درش مستقر شده . مجسمه"موسی" (2)رو پاپ ژولیوس دوم در سال 1505 برای مقبره خودش سفارش داد ونهایتن میکل آنژ اونو در فاصله سالهای 1513 تا 1515 ساخت موسی بر مبنای متن انجیل قدیمی "ولگات "  (3)( که ترجمه لاتین مربوط به قرن 4 میلادیه) با دو شاخ بر روی سرش مجسم شده  مجسمه های دیگه این مقبره توسط  شاگرد میکل آنژساخته شده  . این کلیسا اسمش رو از زنجیری میگیره که در زیر زمین کوچکش نگه داری میشه و اعتقاد دارن که این زنجیریه که سن پیتر رو باهاش  به حبس انداخته بودن .

فاصله کلیسا تا "کلوزئوم "حدودن 5 دقیقه ست  از اونجا هم تا" سیرکوس ماکسیموس " (4)که مکان بازی ها و جشنهای رم باستان بود کمی بیشتر از 5 دقیقه دیگه فاصله ست. بقایای  سیرکوس ماکسیموس  به شکل یه میدون بسیار بزرگه که تا همین چند سال پیش که من برای اولین بار به رم اومده بودم هیچ کاری درش انجام نشده بود اما حالا یک سومش رو با فنس جدا کردن و مشغول حفاری و احتمالن کاوشهای باستانشناسی درش هستن احتمالن تا چند سال دیگه یه مکان توریستی پول درآر توش راه میندازن .

آخر این میدان هم یه کلیسای نسبتن کوچک به نام" بازیلیکای سنتا ماریا "  (5) قرار داره که اصل بناش به قرن 8 میلادی برمیگرده  اما تو قرن دوازده یه بازسازس کلی درش صورت گرفت که برج بلند6 طبقه گوتیک باید باقی مونده همون دوره باشه . نهایتن تو اوایل  قرن 18داخل این کلیسا به سبک باروک بازسازی شد .همه اینا رو گفتم که آخرش بگم خود این کلیسا برام ارزشی نداره  اما تو" ایوان ورودیش" (6) یکی از جذابترین میراث رم باستان نصب شده .  "دهان حقیقت " (7) در اصل جزیی از یه چشمه رمی متعلق به قرن اول میلادیه  که در این مکان نصب شده از قرون وسطی اعتقاد داشتن که اگه کسی یه دستش تو دهن این مجسمه باشه و دروغ بگه مجسمه,  دستشو گاز میگیره . اما این باور چندان معروف نبود تا اینکه تو فیلم "تعطیلات رمی "  (8) "گریگوری پک" این باور رو به" آدری هیپورن" نشون میده با این وصف سری قبل که من رم بودم این کلیسا زیاد شلوغ نبود کسی هم از این داستان با خبر نبود منم راحت عکس گرفتم  اما آژانس های توریستی برای جلب مشتری بیشتر از اینجور داستانها نهایت استفاده رو میکنن بخصوص که این مکانها ورودیه خاصی هم از توریستها نمی گیرن واسه همینم این دفعه برای عکس گرفتن از "دهان حقیقت "مجبور شدم 15 دقیقه تو صف چینی ها و ژاپنی ها واستم .

بالاتر از " کلیسای سنتا ماریا", " طاق ژانوس" (9) قرار داره که به افتخار کنستانتین اول یا دوم و در قرن 4 میلادی بنا شده اسم  این طاق هم در دوره رنسانس بهش اطلاق شده و ریشه قدیمیی نداره خود طاق هم یک دهنه داره که"گودی"(10) هایی برای قرار دادن مجسمه ها درش ساخته شده بود که الان دیگه مجسمه ای توش باقی نمونده

اون دست خیابون هم قدیمی ترین" فوروم"  رم به نام" فوروم بوآریوم" (11)قرار داره که چند تامعبد توش قرار دارن که" معبد هرکول پیروز" (12) و" معبد پورتونوس" (13) سالم تریناشون هستن که اجازه ورود بهشون هم داده نمیشه

"تپه کاپیتول " (14)در واقع مهمترین قسمت گشت و گذار امروز صبح من بود این تپه یکی از 7 تپه ای هست که شهر رم بر روی اونها بنا شده و با وجود کوچیکیش مرکز قانونگذاری شهر در اینجا مستقر شده بود اما شکل فعلی این میدان که میدان "کامپبدوگلیو"(15) نامبده میشه اثر ذوق و نبوغ طراحی میکل آنژه. در بالای تپه موزه معروف کاپیتولین(16) , کاخ سناتوریو(17) وکمی اونطرفتر کلیسای سانتا ماریا (17)قرار داره . در مرکز میدان مجسمه برنزی سوار بر اسب "مارکوس اورلیوس "(18) امپراطور معروف و فیلسوف رم قرار داده شده در دوطرف پلکان ورودی میدان هم  دو مجسمه هرکول قرار دارن و چندین مجسمه کوچکتر هم در دوطرف این دو کار گذاشته شدن . در مجاورت این میدان هم "بنای یادبود ویتوریو امانوئل دوم "(19) به شکل بسیار پر طمطراقی ساخته شده   که پر از سمبلها و نمادهایی از ایتالیا و وحدت اونه از اونجایی که امسال 150 همین سال وحدت ایتالیاست گروهی از بچه های مدرسه رو رو با لباسی که پرچم سه رنگ ایتالیا روش نقش بسته بود به این بنای یادبود آورده بودن .

روبروی بنای یادبود هم , "ستون تراژان" (20)که به یادبود فتح "داسیا" (21)یا رومانی فعلی ساخته شده بود نصب شده در گذشته بر بالای این ستون بلند که تمامی تنه اش با تصاویر فتوحات تراژان کنده کاری شده  مجسمه برنزی تراژان قرار داشت اما بعدن به دستور کلیسا مجسمه ای از سنت پیتر بر روش نصب شد .

از" بنای یادبود ویتوریو امانوئل" تا "کلوزئوم" یه خیابان عریض قرار داره که یک طرفش" فورو رومانو" و طرف دیگه اش" فورو تراژان " ( 22)هست . این فورومیه که تراژان برای بزرگداشت فتوحاتش بنا کرده .

برگشت به هتل  برای تمدید قوای خودم و شارژباطری دوربینم لازم بود  اما ساعت 4 رفتم" ویلا بورگزه" (23) و پارک بزرگش در این محوطه بزرگ چندین موزه و بنای زیبا هست و اینقدر بزرگه که من نزدیک 1 ساعت توش گم شدم تا تونستم "گالری بورگزه "(24)رو پیدا کنم  این خانه ویلایی رو کاردینال "شیپیونه بورگزه " (25)برادرزاده" پاپ پل پنجم" (26)در قرن 17  و به سبک باروک بنا کرد . این ویلا که الان تبدیل به یک گالری هنری منحصر بفرد شده یکی از نفیس ترین , ممتازترین و زیباترین مجموعه های هنری جهان رو در خودش جای داده . اگر در فلورانس ,"موزه بارجلو "محل جمع آوری بهترینهای هنر عصر رنسانس بود ."گالری بورگزه " این کار رو در مقیاسی بسیار بالاتری در رم  انجام داده . طبقه اول گالری به نمایش مجسمه های رم باستان و یه سری از شاهکارهای دوران جوانی  "برنینی " (27) اختصاص داره مجسمه های " برنینی" به حدی زیبا هستن که آدم باورش نمیشه این ها کار دست مرد جوان 25 ساله ای باشه.  تو بین آثار نگهداری شده در موزه قطعه ای هست که متعلق به سنین بین 17-11 سالگی این هنرمند بزرگه از اونجایی که کاردینال بورگزه اولین حامی برنینی بود کارهایی از اون در این موزه به نمایش گذاشته شدن که متعلق به سنین 18 تا 27 سالگیشن البته یه کارمربوط به دوران کهنسالیش هم هست که احتمالن بعدن به مجموعه اضافه شده که مجسمه "لویی چهارهم "پادشاه فرانسه ست. در هر صورت وجود "برنینی" ثابت میکنه که سبک ها فقط اسم هستن و یاروک فرن 17 هم میتونست هنرمندی به بزرگی "برنینی" به جهان هنر هدیه کنه.

آثار معروفی که از برنینی در این موزه به نمایش گذاشته شدن عبارتند از" آپولو و دافنه"(28) , "هتک حرمت پروزرپینا"(29) ,"آنئاس , آنکیز و آسکانیوس" (30) و"داوود"(31) . بدون اغراق بعد از میکل آنژ مجسمه سازی  به بزرگی" برنینی" نیومده  .خشونت ذاتی میکل آنژ و تمایل به نمایش اندامهای عضلانی  حتی در زنان اونو در تضاد با تمایل برنینی به نمایش لطافت زنانه حتی در شخصیتهای مردش قرار میده  انگار که طبیعت ایندو رو در تضاد با هم خلق کرده بود تا به ما یادآوری کنه که هر دوی این صفات تا چه حدی مورد نیاز بشر هستن . از سفر اولم  به رم دو پوستر از کارهای برنینی رو به یادگار داشتم و سالهاست که لذت دیدن این تصاویر زیبا رو مزه مزه میکنم اما دیدن دوباره این پیکره ها جدن لذتی بی همتاست . پیشنهاد من به هر کسی که پا به رم میذاره اینه که حتمن ویلا بورگزه رو در صدر لیست بازدید هاش قرار بده .

برا برگشت راهی رو انتخاب کردم که منو به یکی دیگه از شاهکارهای برنینی برسونه ." خیابون ونه تو" (32)یکی از معروفترین و گرونترین خیابونای رم هست یه چیزی تو مایه های" شانزه لیزه" اما خلوت تر و تمیزتر با رستورانهای دنج وفروشگاههای لوکس و گرونقیمت . یه سرش به پارک بورگزه و یک سرش به "میدان باربرینی " (33)ختم میشه . "چشمه تریتون" (34) که در این میدان قرار داره معروفترین و توچشم ترین کار برنینی هست و برنینی این کار روبه سفارش  حامیش" پاپ اوربان هشتم"  (35)در 3-1642 انجام داده . این اثر قرن 17 همچنان نقش مهمی در جذب توریست برای شهر کهنسال رم بازی میکنه. این چشمه تریتون خدای دریا ها رو که بر روی 4 دلفین زانو زده نشون میده که از صدفی که به دهن داره آب چشمه به خارج پرتاب میشه . کار بسیار زیبا و بدیعه و مشخصه که یک استاد اونو به انجام رسونده .

لینک عکس ها در Picasa :

https://picasaweb.google.com/109517441586683354514/Rome20110924

 

 

1 - San Pietro in Vincoli

2 – Moses

3 – Vulgate

4 - Circus Maximus

5 - Basilica di Santa Maria in Cosmedin

6 – portico

7 - La Bocca della Verità ("the Mouth of Truth")

8 – Roman Holiday

9 - Arco di Giano

10 – Niche

11 - Forum Boarium

12 - Tempio di Ercole Vincitore

13 - Tempio di Portuno

14 - Collis Capitōlīnus (Capitoline Hill)

15 – Piazza del Campidoglio

16 - Palazzo Senatorio

17 - Basilica Sanctae Mariae de Ara coeli al Campidoglio

18 - Equestrian Statue of Marcus Aurelius

19 - Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II (Altare della Patria)

20 - Colonna Traiana

21 – Dacia

22 - Forum Traiani

23 - Villa Borghese

24 - Galleria Borghese

25 - Scipione Borghese (1 September 1577 – 2 October 1633)

26 - Pope Paul V( 17 September 1552 – 28 January 1621), born Camillo Borghese

27 - Gian Lorenzo Bernini ( Naples , 7 December 1598 – Rome, 28 November 1680)

28 - Apollo and Daphne

29 - The Rape of Proserpina

30 - Aeneas, Anchises and Ascanius

31 – David

32 – Via Vittorio Veneto

33 – Piazza Barberini

34 - Fontana del Tritone

35 - Pope Urban VIII (baptised 5 April 1568 – 29 July 1644), born Maffeo Barberini

 

 

 

+ نوشته شده توسط فرزین در یکشنبه سوم مهر 1390 و ساعت 0:13 |

موزه واتیکان تقریبن بزرگترین و یکی از قدیمیترین موزه های دنیاست . این موزه یک موزه نیست بلکه مجموعه ای از چندین موزه و گالری هنریه . برخی از مهمترین آثار هنری دوران های مختلف تاریخ بشری  در این موزه گردآوری شده . اما مهمترین آثار هنری موجود در این موزه خود موزه ست . مجموعه" اتاقهای رافائل " (1)و" نمازخانه سیستین "به تنهایی بیش از کل مجموعه آثار جمع آوری شده در موزه ارزش دارند چرا که گنجینه نقاشی های عصر رنسانس" اوفیتزی "بسیار غنی تر از" گالری نقاشی"(2) واتیکان هست ویا موزه مصر باستان واتیکان با وجود آثار بسیار ارزشمند گردآوری شده در اون باز هم قابل مقایسه با لوور نیست اما هیچ کدام از این موزه ها بنایی ندارن که قابل رقابت با سیستین یا" آپارتمان بورژیا" (3)و یا" اتاق کنستانتین" (4) باشه .

موزه واتیکان در سال 1506 بدستور پاپ ژولیوس دوم تاسیس شد . این پیرمرد آهنین با قدرت بیش از حد برای بزرگداشت مقام پاپی و نمایش عظمت واتیکان بزرگترین هنرمندان عصر خودش رو به رم آورد و با بزرگداشت و گاه اصرار و اجبار اونها رو به خدمت طرح های خودش درآورد میکل آنژ و رافائل برجسته ترین این هنرمندان بودند که اولی 4 سال از عمر خودش رو بر روی داربست های سیستین برای مقاشی سقف اون گذروند و دومی 4 اتاق از اتاقهای واتیکان رو با نقاشی های خودش جاودانه کرد و معروفترین فرسک واتیکان و دنیا رو بر روی یکی از این اتاقها به یادگار گذاشت . "مکتب آتن"(5) هر روزه موجب تحسین هزاران بازدید کننده و جاودانه شدن نام رافائل میشه . مجموعه موزه های واتیکان بسیار زیادند و بیش از ده موزه رو شامل میشن که مهمترینشون عبارتند از:

1 – " گالری نقاشی" که چندین اثر از رافائل , کاراواجیو ,تیسین و لئوناردو درش دیده میشه

2 - موزه های مجسمه که عبارتند از :" موزه پیو کلمنتینو"(6) ," موزه کیارامونتی" (7)(که فعلن تعطیله ولی در سفر قبلیم ازش یازدید کردم و برخی از مهمترین مجسمه های رم باستان درش به نمایش دراومده) ," موزه گروگوریانو اترسکو"(8) که آثار تمدن اتروسکن درش به نمایش اومده و" موزه اگی زیانو"(9) که به نمایش آثار مصر باستان اختصاص داره

3 – "گالری نقشه ها "(10) که شامل 40 نقشه بزرگ از مناطق مختلف ایتالیاست که بر روی دیوارها نقاشی شدن

4 - نمازخانه سیستین

5 - اتاقهای رافائل

6 - آپارتمان بورژیا

موزه های دیگه ای هم هست که توضیحش بیش از حد این نوشته رو طولانی میکنه . تنها یک بازدید کوتاه و سرسری از این موزه منحصر بفرد 3 ساعت طول کشید و فقط در سال 2007 بیش از 4 میلیون نفر از این موزه بازدید کردند .خوشبختانه من  فقط وقتمو روی قسمتهایی گذاشتم که میدونستم مهمترن وگرنه اگه میخواستم سرتاسر موزه رو با دقت همیشگیم نگاه کنم گمونم تا غروب باید اونجا وامیستادم . برای ورود به موزه یکساعت قبل از باز شدن در موزه یعنی ساعت 7:45 توی صف بازدید کننده ها رفتم اما ظهر که در اومدم  دیدم خبری از صف نیست یادم باشه که سری بعد  دم ظهر برم موزه .

خستگی 5 ساعت پیاده روی و تو صف موندن باعث شد که برگردم هتل و تا 4 استراحت کنم

ساعت 4 با مترو رفتم ایستگاه کلوزئوم  .ورودی "فورو رومانو "(11) و" موزه پالاتین " (12)200 متر بالاتر از کلوزئوم قرار داره ." فوروم "به قلب شهر های امپراطوری رم گفته میشد ." فوروم" مرکز تجاری , مذهبی و حتی سیاسی شهر بود. از میان این قلب خیابانی میگذشت که بهش" راه مقدس " (13)میگفتن  و هنوزم بقایاش باقی مونده که از" طاق نصرت وسپازین" (14) شروع و به" طاق نصرت کنستانتین" (15) ختم میشه . در این فاصله از یک طاق نصرت قدیمیتر به نام "طاق نصرت تیتوس" (16)هم عبور میکنه در داخل فوروم بقایای بناهای زیادی قرار داره  که اکثرن در حد چند ستون و یا  پایه های ستونهای بناهای نابود شده ست اونایی هم که نسبتن سالم موندن بخاطر تغییر کاربری و تبدیلشون به کلیسا بوده . خود فوروم تو گودی قرارداره و در سمت چپش نپه بلندی قرار داره که بهش" تپه پالاتین " (17)میگن . پالاتین محل سکونت "آگوستوس" و جانشینانش بود و این باعث شد که بعدها در دبگر کشورهای اروپایی هم به محل سکونت خاندان سلطنتی" پالاتین "بگن . بقایای خانه های" آگوستوس" و" تیبریوس "هنوز به بازدید کننده ها نشون داده میشه و موزه ای هم در این تپه به همین نام احداث شده که آثار جالب توجهی درش دیده نمیشه من فقط از یه مجسمه بدون سرزنانه که به "هرا بورگزه " (18)معروفه خوشم اومد . محدوده فوروم و پالاتین ساعت 6:30 بسته میشه و تابش سوزان آفتاب برای دو.ساعت و نیم کافی بود تا من رو خسته وکوفته روانه هتل کنه

 لینک های عکس ها در Picasa :

https://picasaweb.google.com/109517441586683354514/VaticanMuseum20110923

https://picasaweb.google.com/109517441586683354514/RomeForoRomanoPalatine20110923



 

1 - Stanze di Raffaello (Raphael's rooms)

2 -  Pinacoteca Vaticana

3 - Borgia Apartment

4 - Sala di Costantino (Hall of Constantine)

5 -  The School of Athens (Scuola di Atene

6 -Museo Pio-Clementino

7 - Museo Chiaramonti

8 - Museo Gregoriano Etrusco

9 - Museo Egiziano

10 - The Gallery of Maps

11 - Foro Romano (Forum Romanum)

12 - palatine museum

13 - Via Sacra

14 - arch vespasian

15 -Arch of Constantine (Arco di Costantino)

16 - Arch of Titus

17 - Palatine Hill (Collis Palatium or Mons Palatinus)

18 - Hera Borghese

 

+ نوشته شده توسط فرزین در جمعه یکم مهر 1390 و ساعت 23:7 |

شهروموزه واتیکان (1) تو ساحل سمت راست رود" تیبر" (2) قرار دارن . قسمت عمده  شهر همین "بازیلیکای سن پیتر"(3) هست که در سخنرانی های پاپ دیده میشه . بقیه اش عبارته از "کتابخانه واتیکان" (4) و "موزه واتیکان" (5) که وروزدی" نمازخانه سیستین" (6) و" اتاقهای رافائل" (7) هم از داخل موزه ست , باغهای واتیکان(8) و میدان سن پیتر(9). واتیکان یه ایستگاه رادیویی مخصوص خودش و روزنامه و پست مخصوص به خودش رو داره در مناسبتهای مختلف تمبر و سکه چاپ میکنه  که در مرکز فروش ویژه ای در میدان سن پیتر و یا درفروشگاه های سطح شهر رم میشه خریدشون .

وسعت شهر 44 هکتار و جمعیت ساکن درش حدود 800 نفره . این شهر مقر دربار پاپ رهیر کاتولیکای جهانه که بعد از متحد شدن ایالات ایتالیا و ایجاد کشورجدید ایتالیا در اواخر قرن 19 , حکومت پاپ ها به همین قطعه از شهر رم محدود شد و نهایتن با امضای معاهده" لاترن" (10)در سال 1929 بین دولت موسولیتی و دربار پاپی به عنوان یک واحد سیاسیبین المللی رسمیت پیدا کرد .برای رفتن به واتیکان راحت ترین راه استفاده از مترو هسش . شهر رم فقط دوتا خط مترو داره خط" آ "(11)و خط "بی"(12)که فقط در ایستگاه قطار مرکزی شهر با هم برخورد میکنن وساعت کارشونم از 5:30 صبح تا 9 شبه  شنبه ها هم از 5:30 تا 1:30 صبح کار میکنن. فیمت بلیط کلیه مسایل نقلیه عمومی برای مدت یک هفته 16 یورو, برای سه روز 11 یورو و برای یک روز 4 یورو هست . برای رفتن به واتیکان از خط "آ" میشه استفاده کرد. بقیه حمل و نقل شهری محدود میشه به اتوبوس هایی که بزرگ و کوچکشون رو تو خیابونا میبینید و عجیب اینکه من با ترافیک حادی تو خیابونای شهر برخورد نکردم و ماشینها حتی تو مرکز شهر هم تردد دارن اگه طرح خاصی هم برای استفاده از ماشین باشه من متوجه نشدم . تصمیم داشتم که اول به موزه برم اما با دیدن صف وحشتناک جلوی موزه خیلی زود از این فکر بیرون اومدم البته کسایی بودن که با گرفتن مبلغی در حدود دو برابر قیمت بلیط ورودی بلیط رزرو شده بهتون میفروشن قیمت این بلیط ها بدون تور 32 یورو و با تور و راهنما 45 یورو بود. قیمت بلیط ورودی موزه 15 یوروست و اگه فردا هم نتونم وارد موزه شم مجبورم از همینا بلیط بخرم .

وقتی دیدم جلوی موزه اینقدر شلوغه برگشتم طرف میدان سن پیتر تا قبل از شلوغ شدن بتونم بازیلیکا و گنبد معروفش رو ببینم . راه دسترسی به"گنبد"(13) کلیسای سن پیتر از سمت راست کلیساست . ورودیه اش 5 یورو و در صورت استفاده از بالابر 7 یوروست  از پله های مارپیچی که نمامی ندارن به گنبدی میرسی که سرتاسر با فرسکها و موزائیک ها تزئین شده  از اینجا میشه به پشت بام نمای جلویی (14)کلیسای سن پیتر هم رفت  . راه برگشت از گنبد به داخل کلیسای سن پیتر میره این کلیسا بزرگترین فضای داخلی رو در بین تمام کلیساهای عالم مسیحیت داره . در اواخر دوران رنسانس ساخته شده و نقشه و کار اصلی احداثش رو میکل آنژ انجام داده نماز خانه هاش به شکل بسیار باشکوهی بنا شدن و محراب اصلیش اثر هنری بسیار درخشانیه کلیسای سن پیتر, کاتدرال شهر رم نیست چون سراسقف رم در اینجا سکونت نداره بلکه  "بازیلیکای سنت  جان لاتران" (15)  کاتدرال شهر رم به حساب میاد . در مقابل کلیسا هم میدان معروف سن پیتر قرار داره که محل همایشها ی عمومی و سخنرانی های پاپه .

" مقبره هادریان" (16)که حالا اونو" دژسنت آنجلو" (17)مینامند در فاصله سالهای 123 تا 139 بعد از میلاد به عنوان مزار امپراطور "هادریان " (18)یکی از بزرگترین امپراطوران رم در ساحل سمت راست تیبر بنا شد و تا سال 217 و مرگ امپراطور" کاراکالا"(19) به عنوان مزار امپراطوران رم مورد استفاده قرار می گرفت و بقایای هادریان در برج وسط بنا دفن شده بود .هادریان که از علاقه مندان به فلسفه بود با ایران صلح کرد و" دیوار هادریان" (20)رو در شمال انگلستان فعلی بنا کرد تا از دست اندازی" بریتون"(21)ها به قلمرو امپراطوری جلوگیری کنه و اونقدر خوش شانس بود که یورش اقوام ژرمن رو به مرزهای امپراطوری  رو نبینه تا وقت داشته باشه و مزار زیبایی  برای خودش بسازه  . دژسنت آنجلو و پل زیبایی که بر روی تیبر بنا شده تا اونو به ساحل شرقی رود وصل کنه یکی از زیباترین بناهای بافی مونده ازرم باستانه این مقبره در قرون وسطی تبدیل به کلیسا شد و از اون به عنوان زندان هم استفاده میشد معروفترین زندانی اون هم "بنونتو چللینی "هنرمند دوران رنسانسه که چگونگی فرار خودش از این دژ رو در خاطراتش نوشته که در گذشته انتشارات امیر کبیرخلاصه شو تو مجموعه سری کتابهای طلاییش  چاپ کرده بود و من همیشه میخواستم بدونم که چطور این مرد با ملافه از دبوار این قلعه پایین اومده . دژ در دوران امپراطوری با مجشمه های نفیسی زینت داده شده بود که امروزه ازشون اثری نیست و تنها فرسکهای باقی مونده از دوران امپراطوری و عصر رنسانس به چشم میخوره . عکسبرداری از داخل اتاقها ممنوعه اما میشه از فضای خارجی اتاقها عکس گرفت در کل ساختمان 6 طبقه داره اما چندان چیزی برای عرضه از رم باستان درش نیست آثار ارائه شده بیشتر به دوران جدید و قرون 15 به بعد برمی گرده .

پل سنت آنجلو هم در سال 230 توسط هادریان ساخته شد اما در قرن 17 توسط شاگردان "برنینی "بامجسمه هایی از فزشتگان تزئین شد که باعث شد تا الان زیباترین پل شهر رم به حساب بیاد . قیمت بلیط ورودی" سنت آنجلو" 5 یورو هست

از" سنت آنجلو "تا "پانتئون" (22) حدودن 15 دقیقه راهه . پانتئون به معنی "برای همه خدایان" معبدیست که ابتدا بدستور "مارکوس آگریپا" (23) فرزند خوانده" اکتاویوس "(24) در قرن اول میلادی ساخته شد و اسمش رو از تعداد زیاد مجسمه های خدایان که دورتا دور معبد قرار داشت گرفت . در سال 126 امپراطور هادریان اونو بازسازی کرد . این بنا به تمامی خدایان باستانی رم تقدیم شده . پانتئون به شکل  گنبد یزرگی ساخته شده که هر چه به قاعده نزدیکتر میشه ضخامتش بیشتر میشه در راس این گنبد سوراخ بزرگی به قطر 9 متر وجود داره که هیچ گونه پوششی نداره و تنها راه تامین نور داخل بناست با این وصف روشنایی ساختمان در حد مطلوبیه . دیوارهای نگه دارنده این گنبد وسیع بسیار ضخیم هستن تا بتونن وزن اونو تحمل کنن کف پانتئون کمی محدبه و زهکشی های کم عمقی در زیر سوراخ نورگیر وجود داره تا آب باران رو به خارج از بنا هدایت کنه  در نمای جلویی 3 ردیف ستون برگ "کورنتیان "(25)قرار گرفته که ردیف اول 8 ستون و دو ردیف پشت سرش هر کدوم 4 ستون دارن . در حال حاضر پانتئون به عنوان یک کلیسا مورد استفاده قرار میگیره  و بنام کلیسای" سانتا ماریا روتوندا" نامیده میشه . اسم میدان جلوی این معبد هم "میدان روتوندا" هست . تو دوره رنسانس این معبد به عنوان مقبره بزرگان استفاده میشد که مهمترین هنرمند دفن شده درش "رافائل" بود . ورود به این بنای تاریخی رایگانه اما هزینه" راهنمای صوتی" ازتون گرفته میشه .

باتری دوربینم خالی شده بود مجبور شدم برگردم هتل و دوربین رو دوباره شارژکنم و خودمم استراحت کنم . حدود 5 رفتم "کلوزئوم" (26) . از دوران کودکی همیشه فیلمهای گلادیاتوری منو مجذوب خودش می کرد و کلوزئوم هم یعنی چکیده همه اون فیلما . این بنا که نام اصلیش" آمفی تئاتر فلاویان" (27) بود  در سال 72 بعد از میلاد  در زمان امپراطور" وسپازین" (28) ساختنش آغاز شد و در سال 80 توسط" دومیتین" (29) به پایان رسید .این آمفی تئاتر گنجایش 50000 نفر رو داشت و محل برگزاری مسابقات گلادیاتورها و مبارزه با حیوانات وحشی بود که بقایای این حیوانات در همین مکان به نمایش در اومده ." کلوژئوم "به شکل بیضی بنا شده و مساحتش حدود 6 جریبه ارتفاعش تا 48 متر میرسه و از سه ردیف ستون بر روی هم ساخته شده  که توسط 80  دیوار تکیه گاه , حمایت میشن کف میدان از جنس چوب بود و درزیر اون شبکه ای از راهروها قرار داشت . بسیاری از سنگهای این آمفی تئاتر بزرگ در طی سالهای پس از سقوط امپراطوری رم تا دوران رنسانس از جا کنده شده و برای ساخت بنا های دیگه استفاده شدن و یا برای تهیه آهک مورد نیاز در معماری سوزانده شدن اما دولت ایتالیا با هزینه بسیار زیادی سعی در ترمیم این سازه داره و در حال حاضر هم از اون برای برگزاری نمایشگاه های تاریخی استفاده میکنه امروز هم در کلوزئوم نمایشگاهی تحت عنوان" نرون " (30) برپا بود که به نمایش آثار هنری بدست اومده متعلق به دوران این امپراطور اختصاص داشت که از مهمترین آثار نمایش داده شده میشه به فرسکهایی که از ویلای منسوب به "پوپایی"(31) همسر دوم نرون بدست اومده  اشاره کرد. هزینه ورود به مجموعه "کلوزئوم" و" فورو رومان"(32) و" پالاتینا" (33)  12یورو بود و مدت اعتبار بلیطش هم 48 ساعت برای یک بار ورود بود .

 لینک های عکس ها در Picasa :

https://picasaweb.google.com/109517441586683354514/Vatican20110922

https://picasaweb.google.com/109517441586683354514/Rome20110922


 

1 – Vatican city state (Stato della Città del Vaticano)

2 – Tevere (Tiber)

3 - Basilica Papale di San Pietro in Vaticano

4 - Bibliotheca Apostolica Vaticana

5 : Musei Vaticani

6 -Sacellum Sixtinum

7 - Stanze di Raffaello

8 – Vatican Gardens

9 – Piazza san Pietro

10 – Lateran

11 – A Line

12 – B Line

13 – Cupola

14 – Façade

15 - Arcibasilica Papale di San Giovanni in Laterano

16 -Mausoleum of Hadrian (Hadrian's mole)

17 - Castel Sant'Angelo

18 –  Publius Aelius Trajanus Hadrianus Augustus( Hadrian 24 January 76 – 10 July 138)

19 - Marcus Aurelius Severus Antoninus Augustus (Caracalla) 4 April 188 – 8 April 217

20 - Vallum Aelium (Hadrian's Wall)

21 – Britons

22 -  Pantheon

23 - Marcus Vipsanius Agrippa ( 63 BC – 12 BC)

24 - Gaius Julius Caesar Augustus ( 23 September 63 BC – 19 August AD 14 )

25 – Corinthian

26 -  Colosseum

27 - Amphitheatrum Flavium

28 - Titus Flavius Caesar Vespasianus Augustus (17 November 9 – 23 June 79)

29 - Titus Flavius Caesar Domitianus Augustus (24 October 51 – 18 September 96)

30 - Nero Claudius Caesar Augustus Germanicus (15 December 37 – 9 June 68)

31 - Poppaea Augusta Sabina (30 – 65)

32 - Foro Romano

33 - Palatine

 

+ نوشته شده توسط فرزین در جمعه یکم مهر 1390 و ساعت 0:14 |